Made in Holland

Het wereldsucces van Nederlandse keramiek

Het Princessehof in Leeuwarden heeft een bijdrage ontvangen van Euro 1750 als bijdrage aan het gelijknamige boek dat verschenen is ter gelegenheid van de tentoonstelling Made in Holland-400 jaar wereldmerk. 2 juni 2018 - 30 juni 2019

tekst

Met Made in Holland: 400 jaar wereldmerk presenteert het Princessehof een spraakmakende tentoonstelling over vier Nederlandse succesverhalen: Delfts blauw, Maastrichts aardewerk, art-nouveaukeramiek en Dutch Design. Aan de hand van imposante bloempiramides, kleurrijk boerenbont, populair Gouds plateel en de eigenwijze ontwerpen van designers als Maarten Baas ontdekt u hoe Nederland een wereldspeler is geworden op het gebied van keramiek.


Delfts blauw, Maastrichts boerenbont, Haags eierschaalporselein, Gouds plateel, Dutch Design: Nederlandse keramiek is wereldwijd bekend. Interessant is dat de oorsprong van deze keramiek vaak niet in ons land ligt, maar daarbuiten. Nederlandse ontwerpers en makers namen technieken en stijlen over die hier door handel of door migratie van vaklieden werden geïntroduceerd. Zij maakten er iets eigens van en veroverden daarmee de wereld. Dit Nederlandse succes begon 400 jaar geleden en is nog altijd van kracht. Niet alleen de kunst van het navolgen, maar vooral de vindingrijkheid van Nederlanders en hun gevoel voor de markt liggen aan dit succes ten grondslag.  Made in Holland leidt u van het beroemde Delfts, via het kleurrijke Maastrichtse aardewerk en de zwierige art nouveau, naar de nieuwste creaties van Dutch Design. Honderden topstukken laten zien hoe Nederland een wereldspeler op het gebied van de keramiek is geworden en hoe deze keramiek het buitenland tot inspiratie dient. 

Fotogalerij