De "Tupperware" van Bruegel, Aertsen & Co. Ralph Mennicken
Raerens en Rijns steengoed op Nederlandse schilderijen uit de renaissance en de barok. De Keramiekstichting heeft een bijdrage geleverd van 5000 Euro voor het boek en de tentoonstelling
In jaren van onderzoek heeft de auteur meer dan 600 van deze schilderijen gevonden van bijna 160 verschillende schilders, die Rijns steengoed in het dagelijks gebruik afbeelden. Ze zijn hier allemaal afgebeeld en gerelateerd aan echte objecten uit museumcollecties. Daarnaast geeft de tekst een uitgebreid overzicht van de technologische en kunsthistorische ontwikkelingen in de keramiekproductie en de Nederlandse schilderkunst, niet zonder beide in een sociaal-historische context te plaatsen en te wijzen op de parallellen die overal bestaan.
Ralph Mennicken
Ca. 530 p., hardcover, catalogusdeel met meer dan 600 schilderijen
Net zoals de zogenaamde "Tupperware" tegenwoordig in de kasten van elk huishouden te vinden is en wordt gebruikt voor het bewaren of vervoeren van eten en drinken of voor het serveren en drinken, was vroeger het Rijnse steengoed niet meer weg te denken uit de huizen van onze voorouders.
Dit bijzonder hoogwaardige, duurzame en vaak rijk versierde keramiek werd vanaf de 13e/14e eeuw in enorme hoeveelheden geproduceerd in verschillende pottenbakkerijcentra in het Rijnland en geëxporteerd naar heel Noordoost-Europa. Vaten uit steengoed maakten deel uit van het dagelijks leven, niet alleen van de boeren, maar ook van de rijke burgers en kooplieden, de geestelijkheid en de adel. Tegenwoordig bevindt het zich in de collecties van vele musea over de hele wereld en komt bij archeologische onderzoek ook vaak uit Nederlandse aarde aan het licht.
De bekendste voorbeelden, die waarschijnlijk iedereen kent, zijn de Raerense kruiken op de schilderijen "De boerendans" en "De boerenbruiloft" van Pieter Bruegel de Oude. Maar ook op een groot aantal andere Vlaamse en Nederlandse schilderijen uit de 15e tot de 17e eeuw komen Rijnse en vooral Raerense steengoed kruiken voor. Deze zogenaamde genrestukken tonen een breed panorama van het leven in het Nederland van deze periode: boerentaferelen, religieuze schilderijen, maar ook burgerlijke interieurs en stillevens.
Het boek
Dit boek verrijkt het steengoedonderzoek met een aspect dat tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen: het zicht vanuit het standpunt van de consument.
Een aanvullend hoofdstuk, getiteld MEDIUM : KERAMIEK - De boodschap van de pottenbakker, heeft in de eerste plaats betrekking op het gedecoreerde steengoed van de Renaissance en belicht zo als het ware de andere kant van de medaille. Hier worden de steengoedvaten of hun secundaire functie als drager van beelden, meningen en informatie onder de loep genomen - dit als aanvulling op een gelijknamig onderzoeksproject van het Landschaftsverband Rheinland in 2019-2021.
De auteur:
Ralph Mennicken is sinds 1992 directeur van het Pottenbakkerijmuseum Raeren, dat de rijkste archeologische collectie Raerens steengoed bezit. Hij is de auteur van talrijke publicaties over Raeren steengoed.
De tentoonstelling zal te zien zijn in het Pottenbakkerijmuseum Raeren van 1 november 2022 tot 1 mei 2023. Het is dagelijks geopend, behalve op maandag, van 10.00 tot 17.00 uur, behalve op eerste kerstdag en op 1 januari; kerstavond en oudejaarsavond zijn geopend van 10.00 tot 14.00 uur. De toegang tot het hele museum (inclusief de speciale tentoonstelling) bedraagt 3 euro voor volwassenen, 2 euro voor jongeren tot 18 jaar, senioren en groepen; kinderen tot 12 jaar en inwoners van de grotere gemeente Raeren hebben gratis toegang.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Pottenbakkerijmuseum Raeren - Burgstrasse 103 - B-4730 Raeren, tel: +32-(0)87-850903, www.toepfereimuseum.org - info@toepfereimuseum.org.
Voor meer informatie en een virtuele weergave van de tentoonstelling,
klik hier: https://app.pandasuite.com/vXpcJd3H#!